Snel eten gezond?


U rent de dag door, uw dagen vliegen voorbij, u heeft tijd tekort, de dagen duren te kort… Herkent u dit? Vast wel en waarschijnlijk velen met u! Geen tijd voor iets, ook niet om te eten. Om die reden proppen we snel iets naar binnen en gaan daarna weer verder met onze gehaaste leven. Maar, zoals u misschien wel kunt verwachten, kunnen we stellen dat dit niet gezond is. Het leidt namelijk tot een stressvolle, ongezonde levensstijl. Een oplossing hiervoor? Ja die bestaat en die zullen we u ook bieden in dit artikel.

De oplossing is simpel: neem de tijd om te eten. Hoe moeilijk kan het zijn om dit vandaag nog in uw levensstijl te veranderen? Neem kleinere happen, kauw langzamer en langer en bovenal: geniet van het eten. Het hoeft niet moeilijk te zijn om dit toe te passen in uw drukke schema, want het hoeft maar een paar minuten extra per maaltijd te kosten. En die extra paar minuten kunnen grote effecten teweegbrengen.

Nog niet overtuigd? Lees dan eens de volgende redenen waarom u dit zou moeten doen…

  1. Genieten van het eten

    Waarom eten wij? We eten in eerste instantie om in leven te blijven en om gezond te blijven, maar daarbij eten we natuurlijk ook omdat het lekker is, toch? En als hetgeen wat u gaat eten lekker is, wilt u er dan niet van genieten? Maar hoe kunt u genieten van het lekkere eten als u het voedsel snel naar binnen werkt, zonder de mogelijkheid om er van te kunnen genieten? Eigenlijk zou deze reden al voldoende moeten zijn om het langzaam eten toe te passen in uw levensstijl. Eet langzaam en geniet ervan. Zondigt u een keer met chocolade, pizza, patat, taart of wat dan ook, zorg er dan ook voor dat u er daadwerkelijk van geniet, want dan heeft u dat doel in ieder geval bereikt.

  2. Om af te vallen

    Door langzamer te eten, neemt u minder calorieën tot u en hierdoor zult u afvallen op lange termijn. Raar maar waar! Helemaal raar is het overigens niet, want er is een logische verklaring voor: uw hersenen doen er gemiddeld twintig minuten over om vast te stellen dat we vol zitten. Door snel te eten, zullen we al snel over deze grens heen gaan, zonder het zelf door te hebben. Maar als door langzaam te eten, geven we onszelf de tijd om ons te realiseren dat we vol zitten en dan zullen we op tijd stoppen. Overigens is dit natuurlijk geen op zichzelf staand dieet, want u moet daarnaast natuurlijk wel gezond blijven eten. Maar het werkt wel, pas het dus toe en u zult het verschil merken.

  3. Betere spijsvertering

    Wist u dat de spijsvertering al in de mond begint? Door langzamer te eten, kauwt u uw voedsel beter, waardoor het voedsel al fijngemalen is en dat leidt tot een betere spijsvertering. Hoe meer werk uw mond verricht, hoe minder werk uw maag hoeft te verrichten. Laat uw mond en uw maag dus samenwerken!

  4. Minder stress

    Hoewel de bovenstaande redenen belangrijk zijn, is er nog een zeer belangrijke reden: tijd voor onszelf. Hoewel we geneigd zijn om van ‘s morgens vroeg tot ‘s avonds laat door te blijven gaan, hebben we ook tijd voor onszelf nodig. Waarom niet tijdens het eten? Tijdens het eten zorgen we immers voor ons lichaam, door ons lichaam van ‘brandstof’ te voorzien. Waarom zouden we deze tijd dan niet gebruiken om echt tijd voor onszelf te nemen? Eet langzaam, geniet van uw eten en geniet van het rustmoment…

Overtuigd? Probeer het eens uit… en laat ons weten of het effect heeft!


Laat eens een reactie achter

Copyright © 2017 Leef Sterk.nl